Life Style & Καθημερινότητα
Γιατί δεν πρέπει να γίνεις influencer:

- Οι απολαβές είναι ελάχιστες για τους περισσότερους: Όπως και να το δεις, οι περισσότεροι influencers δεν βγάζουν ούτε καν το μισθό ενός κανονικού επαγγελματία. Μόνο ελάχιστοι καταφέρνουν να φτάσουν σε υψηλά εισοδήματα και αυτό συχνά απαιτεί εξαιρετική τύχη ή εξαιρετική στρατηγική. Οι περισσότεροι θα μείνουν με τα crumbs και με την αίσθηση ότι επενδύουν χρόνο και ενέργεια σε κάτι που δεν έχει αντίκρισμα. Στην Ελλάδα οι πραγματικοί Influencer που δεν ανήκουν στο χώρο των τεχνών ή των επιστημών ή του επαγγελματικού στίβου είναι ελάχιστοι.
- Η «πραγματική ζωή» χάνεται πίσω από την οθόνη: Η ζωή ενός influencer είναι γεμάτη από αγωνία για την εικόνα τους, για το πώς φαίνονται, για το πώς αρέσουν στους άλλους. Αυτό συνήθως σημαίνει ότι ζεις μια «στρατηγική ζωή» που δεν έχει καμία σχέση με το ποιος πραγματικά είσαι, αλλά με το ποιος πρέπει να φαίνεσαι. Πολλοί καταλήγουν να αισθάνονται αποξενωμένοι από την πραγματικότητα.
- Ψυχολογική εξάντληση και άγχη: Ο influencer είναι συνεχώς υπό πίεση για να παραμένει σχετικός, ενδιαφέρον, αρεστός, επιτυχημένος. Όλη αυτή η αναγκαία παρουσίαση της «τέλειας ζωής» μπορεί να οδηγήσει σε συναισθηματική εξάντληση και ψυχολογικά προβλήματα. Αν δεν έχεις στιβαρή ψυχική υγεία, είναι πολύ εύκολο να χαθείς στο τέλμα της ατέλειας, της αυτοκριτικής και της εξάρτησης από τα like και τα σχόλια των άλλων.
- Εξάρτηση από τα trends: Όλοι οι influencers «κυνηγούν» τις τάσεις για να παραμείνουν επίκαιροι, κάτι που σημαίνει ότι ο χαρακτήρας τους συχνά παραμελείτε για να ακολουθήσουν τις μόδες του εκάστοτε καιρού. Αλλά αλήθεια, πόσο αξιόπιστος μπορείς να είσαι αν κάθε μέρα αναγκάζεσαι να συμβιβάζεσαι για να τα πας καλά με τον αλγόριθμο; Επίσης, μπορεί να νιώθεις πίεση να συμμετέχεις σε κάτι που δεν σου ταιριάζει απλώς και μόνο για να κάνεις «views».
- Απώλεια ιδιωτικότητας: Το να έχεις μια «δημόσια ζωή» σημαίνει ότι τα προσωπικά σου δεδομένα δεν είναι πια δικά σου. Το καθένα που κάνεις ή λέγεις μπορεί να μετατραπεί σε αντικείμενο σχολιασμού και κριτικής. Πόσοι influencers δεν έχουν βρεθεί να αντιμετωπίζουν αρνητικά σχόλια για τα πιο προσωπικά τους θέματα; Αυτή η συνεχής αίσθηση ότι τα πάντα είναι δημόσια μπορεί να είναι καταπιεστική.
- Η κοινωνία είναι σκληρή: Όσο πιο δημόσιο το προφίλ, τόσο μεγαλύτερος ο κίνδυνος να υποστείς επιθέσεις. Κάθε σου λάθος ή παρατυπία μπορεί να γίνει viral και να σε «εξοντώσει» σε χρόνο μηδέν. Και η αντίδραση δεν είναι πάντα ευχάριστη—οι online επιθέσεις και το bullying είναι πραγματικά.
- Κοινωνική πίεση για να «κερδίσεις»: Όταν ο κόσμος σου είναι online, οι κοινωνικές πιέσεις για να εμφανίζεσαι συνεχώς επιτυχημένος και εντυπωσιακός είναι τεράστιες. Δεν είναι μόνο τα likes που αναζητάς, αλλά και η επιβεβαίωση από τους άλλους ότι αυτό που κάνεις αξίζει κάτι.
- Παραπατήματα και επικίνδυνες καταστάσεις Αρκετά άτομα παρασυρόμενα από την ποσότητα των ακολούθων πολλές φορές όπως πρόσφατα μάθαμε από τις ειδήσεις, βρίσκονται θύματα κυκλωμάτων που εξυπηρετούν άλλους σκοπούς επικίνδυνους για την σωματική και την ψυχική κατάσταση του. Επιτήδειοι ατζέντηδες πλησιάζουν τα θύματα τους με αρκετά δελεαστικές συμφωνίες για ταξίδια σε ακριβούς προορισμούς , πολύτιμα αγαθά και παραδεισένια χλιδή όμως το κόστος αρκετές φορές είναι πολύ μεγαλύτερο και οι πληγές δεν επουλώνονται με κανένα υλικό αγαθό.
Ποιες ομάδες influencers είναι πιο «ασφαλείς»;
Αν παρ’ όλα αυτά, επιλέξεις να ακολουθήσεις αυτόν τον δρόμο, υπάρχουν μερικοί τύποι influencers που, τουλάχιστον σε σχέση με άλλους, έχουν μικρότερο κίνδυνο να καταστρέψουν τη ζωή τους:
- Εξειδικευμένοι influencers (niche influencers): Αυτοί που δεν προσπαθούν να είναι αρεστοί σε όλους, αλλά επικεντρώνονται σε ένα συγκεκριμένο θέμα ή κοινότητα (π.χ. επιστήμονες, ειδικοί σε κάποιο τομέα). Αυτοί διατηρούν την αυθεντικότητα τους και συνήθως έχουν πιο πιστούς και λιγότερο επιφανειακούς ακολούθους.
- Influencers που δεν βασίζονται μόνο στην εμφάνιση: Αυτοί που βασίζουν την παρουσία τους σε πραγματικές ικανότητες ή γνώσεις (π.χ. συγγραφείς, καλλιτέχνες, αθλητές), έχουν περισσότερο «σταθερό» επαγγελματικό υπόβαθρο και δεν κινδυνεύουν τόσο από την πίεση της σωματικής εικόνας ή του να εντυπωσιάσουν συνεχώς.
- Αυτοί που έχουν κανονική ζωή εκτός των social media: Οι influencers που κρατούν την ιδιωτική τους ζωή και τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες έξω από τα social media και δεν κάνουν τη ζωή τους «θέαμα», έχουν μεγαλύτερη ισορροπία και λιγότερες πιθανότητες να βρεθούν σε δύσκολη θέση λόγω των online πιέσεων.
Συμπέρασμα: Η πραγματικότητα του να είσαι influencer δεν είναι τόσο λαμπερή όσο φαίνεται. Πολλοί που μπαίνουν σε αυτόν τον κόσμο ανακαλύπτουν ότι, τελικά, δεν αξίζει την τιμή της «δόξας» που προσφέρει η διαδικτυακή αναγνωρισιμότητα. Αν δεν έχεις στιβαρό χαρακτήρα και ικανότητα να διαχειριστείς την πίεση, μπορείς να βρεθείς να αναρωτιέσαι αν η επιτυχία άξιζε τον κόπο.