Επικαιρότητα & Πολιτισμός
άθε χρόνο, η τρίτη Κυριακή του Ιουνίου αφιερώνεται για να τιμηθεί η πατρική μορφή και η συμβολή της στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Το 2025, η συγκεκριμένη ημέρα πέφτει σήμερα 15 Ιουνίου.

Η Γιορτή του Πατέρα 2025 αποτελεί μια σημαντική αφορμή για να αναλογιστούμε τον ουσιαστικό ρόλο που διαδραματίζουν οι πατέρες στην οικογένεια.
Κάθε χρόνο, η τρίτη Κυριακή του Ιουνίου αφιερώνεται για να τιμηθεί η πατρική μορφή και η συμβολή της στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Το 2025, η συγκεκριμένη ημέρα πέφτει σήμερα 15 Ιουνίου.
Στην Ελλάδα, όπως και σε πολλές χώρες παγκοσμίως, η Γιορτή του Πατέρα γιορτάζεται την τρίτη Κυριακή του Ιουνίου.
Η επιλογή της συγκεκριμένης ημερομηνίας έχει τις ρίζες της στον 20ό αιώνα και αποσκοπεί στην εξισορρόπηση της γιορτής της μητέρας με μια αντίστοιχη ημέρα αφιερωμένη στον πατρικό ρόλο.
Η Κυριακή των Αγίων Πάντων
Η Κυριακή των Αγίων Πάντων αποτελεί μια από τις σημαντικότερες εορτές του εκκλησιαστικού έτους και τιμάται πάντοτε την πρώτη Κυριακή μετά την Πεντηκοστή.
Το 2025, εορτάζεται στις 15 Ιουνίου και είναι αφιερωμένη σε όλους τους αγίους – γνωστούς και άγνωστους, αναγνωρισμένους ή αφανείς, που έζησαν και αγίασαν μέσα στην Εκκλησία.
Η εορτή αυτή καθιερώθηκε για να τιμηθεί η πληρότητα της θείας χάριτος και η δύναμη του Αγίου Πνεύματος, το οποίο «εκαθάρισεν» και «εφώτισεν» τους ανθρώπους που αφιέρωσαν τη ζωή τους στον Χριστό. Η Εκκλησία μάς καλεί να στρέψουμε το βλέμμα μας σε όλα αυτά τα πρόσωπα που, με τη ζωή, το μαρτύριο, την προσευχή και την ταπείνωσή τους, έγιναν φωτεινά παραδείγματα πίστης και αρετής.
Η Κυριακή των Αγίων Πάντων έχει επίσης έναν βαθύ προσωπικό και λειτουργικό χαρακτήρα: είναι ημέρα αυτοκριτικής και αφύπνισης, μια υπενθύμιση πως όλοι οι πιστοί καλούνται στην αγιότητα. Γι’ αυτό και η Εκκλησία δεν τιμά μόνο τους “μεγάλους” αγίους, αλλά και εκείνους που έζησαν χωρίς δόξα ή αναγνώριση, κρυμμένοι στην απλότητα της καθημερινότητας.
Είναι, τέλος, και μια ημέρα προσευχής υπέρ όλων εκείνων που αναπαύονται στον Κύριο, μια παγκόσμια μνήμη της Εκκλησίας για τα μέλη της που έφτασαν στον τελικό τους προορισμό: την ένωσή τους με τον Θεό.
Ποιοι τιμώνται 15 Ιουνίου
Σύμφωνα με το εορτολόγιο, στις 15 Ιουνίου τιμώνται επίσης:
Ο Προφήτης Αμώς
Οι Άγιοι Αχαϊκός και Στεφανάς οι Απόστολοι
Ο Όσιος Ιερώνυμος
Ο Άγιος Αυγουστίνος ο Επίσκοπος Ιππώνος
Ο Όσιος Ορτίσιος
Ο Άγιος Ιωνάς της Ιερά Μονής Πεσόνσα
Σε ποιους λέμε «χρόνια πολλά»
Αυγουστίνος, Αυγουστίνα.
Αύγουστος, Αυγουστής, Αυγούστα, Αυγουστία.
Ιερώνυμος, Γερώνυμος, Ιερονύμη, Ιερωνύμη.
Λιβύη, Λίβιος, Λίβας.
Μόνικα, Μόνα.
Ορτίσιος, Ορτίσης, Ορτίσια, Ορτανσία.
Αγαμέμνονας, Αγαμέμνων.
Αγησίλαος, Αγησιλεία.
Αγόρω, Αγορίτσα, Ρίτα.
Αίολος.
Άλκηστις.
Αλκμήνη.
Ανδρομέδα.
Αντιόπη.
Αριστομένης.
Αρθούρος.
Ασημάκης, Ασημίνα.
Βελισάριος.
Βενέτιος, Βενετία.
Βενιζέλος.
Βιολέτα.
Βρασίδας.
Διαγόρας.
Δίκαιος.
Εβελίνα, Έβελιν.
Έκτορας.
Ελβίρα.
Εριφύλη.
Ερρίκος, Έρικ.
Ερωτόκριτος.
Ευαγόρας.
Ευριπίδης.
Ευρυδίκη.
Φαίδων, Φαίδωνας.
Φειδίας.
Φραγκίσκος, Φρατζέσκα.
Γιασεμή, Γιασμίνα.
Γιολάντα.
Γλαύκος.
Ηλέκτρα.
Ιοκάστη.
Ισαβέλα.
Καλομοίρα.
Καλυψώ.
Κανέλος, Κανέλα, Νέλλη.
Κασσάνδρα.
Κίμων, Κίμωνας.
Κίρκη.
Κλάρα.
Κλεάνθης, Κλεάνθη.
Κλέαρχος.
Κλεομένης.
Κομνηνός.
Κρίτων, Κρίτωνας.
Κυβέλη.
Λαέρτης.
Λαοκράτης.
Λογοθέτης.
Λυκούργος.
Λύσανδρος.
Μανταλένα.
Μάνθος, Μανθούλα.
Μίνωας.
Μιράντα.
Μιρέλα.
Μυρτώ.
Ναθαναήλ.
Ναυσικά.
Νεοκλής.
Νεοπτόλεμος.
Νιόβη.
Οφηλία.
Ορφέας.
Όθων, Όθωνας, Οθωνία.
Παγώνα.
Πανωραία.
Περίανδρος.
Πραξιτέλης.
Πυθαγόρας.
Ροδοθέα.
Τερέζα.
Τερψιθέα.
Θέλξη.
Θρασύβουλος, Θράσος.
Τιμολέων.
Άγις.
Αίσωπος.
Αλβέρτος.
Αλκίνοος.
Αμφιτρίτη.
Αναξίμανδρος.
Ανδροκλής.
Αρετή, Αρετούσα.
Εριέττα, Έρη.
Έρρικα.
Γοργίας.
Ήρα.
Ηρώ.
Ιόλη.
Ιπποκράτης.
Κάρολος, Καρολίνα.
Μαλβίνα.
Μέλισσα, Μελίσσα.
Ναπολέων, Ναπολέωντας.
Σεμίνα.
Οδέττη.
Ζώτος.
Αλφρέδος.
Αρμονία.
Ηώ.
Ήβη.
Ινώ.
Κλαίρη.
Λάνα.
Λάρα.
Λίλα.
Λίλιαν.
Μαρίσσα.
Κυρήνη.
Μηλινόη.
Νία.
Ρέα.
Υβόννη.
Βεατρίκη.
Άρια, Άρυα.
Καλλίµαχος.
Κρατερός.
Πολυκράτης.
Πούλια.
πηγή https://www.dnews.gr
Τέχνη
Η Τριλογία του Κόσμου του Φίλιπ Πούλμαν

Η τριλογία του Φίλιπ Πούλμαν, “Η Τριλογία του Κόσμου”, που αποτελείται από τα βιβλία “Το Αστέρι του Βορά”, “Ο Άρχοντας των Δύο Κόσμων” και “Το Κεχριμπαρένιο Τηλεσκόπιο”, αποτελεί μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και βαθυστόχαστες σειρές βιβλίων στον κόσμο της φαντασίας. Μέσα από την αφήγηση αυτών των βιβλίων, ο Πούλμαν δημιουργεί έναν παράλληλο κόσμο γεμάτο μαγεία, φιλοσοφία και εξαιρετικά ενδιαφέροντες χαρακτήρες, ενώ ταυτόχρονα εξερευνά βαθιά ανθρώπινες αξίες όπως η ελευθερία, η πίστη και η αυτογνωσία.
Η Κεντρική Ιδέα: Το Σχέδιο της Αντίστασης και της Αυτογνωσίας
Η τριλογία ακολουθεί την ηρωίδα Λάιρα Μπελάκουα, μια νεαρή κοπέλα που ζει σε έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι έχουν την ικανότητα να επικοινωνούν με τα τελώνια, τα ζώα που αντιπροσωπεύουν την ψυχή τους. Η αφήγηση εκτυλίσσεται σε μια εξερεύνηση του κόσμου, της πολιτικής και της πίστης, όπου η Λάιρα και οι σύντροφοί της προσπαθούν να αντισταθούν σε μια καταπιεστική εξουσία που ελέγχει τη μοίρα των ανθρώπων και των τελώνιων τους.
Στο σύμπαν του Πούλμαν, τα τελώνια είναι η εξωστρεφής αποτύπωση της ψυχής του κάθε ήρωα και του ανθρώπου που περιγράφεται στην ιστορία. Συμβολικά, ο συγγραφέας, με περίτεχνο τρόπο, περιγράφει την ισορροπία ανάμεσα στο αρσενικό και το θηλυκό, το υλικό με το άυλο, την ψυχή με το σώμα.
Η σχέση του ήρωα με το τελώνιο του αντιπροσωπεύει τη σύνδεση ανάμεσα στην εσωτερική φωνή του κάθε ανθρώπου και την εξωτερική του έκφραση. Τα τελώνια παίρνουν τη μορφή ζώων που συμβολίζουν τα χαρακτηριστικά του ψυχισμού των ηρώων: τα πουλιά των μαγισσών, οι λύκοι των πολεμιστών, τα φίδια ως σύμβολα σοφίας και οι μεγάλοι αίλουροι ως σύμβολα δύναμης και υπεροχής. Το τελώνιο της Λάιρας, για παράδειγμα, είναι ένα βρέφος στην αρχή της τριλογίας, και η αναζήτησή του για τη μορφή του διαρκεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας, ακριβώς όπως και η Λάιρα αναζητά τον εαυτό της στο ταξίδι της προς την ενηλικίωση.
Η σχέση αυτή, δηλαδή, ανάμεσα στο τελώνιο και τον ήρωα, συνδέεται με την ψυχική ανάπτυξη και τον εσωτερικό κόσμο του χαρακτήρα, προάγοντας την αυτογνωσία και την αυτοεκτίμηση. Οι εξελίξεις της τριλογίας βασίζονται στην αναγνώριση και κατανόηση αυτής της σχέσης, ενώ η πορεία των ηρώων προς την αυτογνωσία και την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς τους είναι το κεντρικό θέμα του έργου. Στην πραγματικότητα, ο Πούλμαν χρησιμοποιεί το τελώνιο για να εκφράσει την έννοια της σύνδεσης του εσωτερικού κόσμου με τον εξωτερικό, και της αλληλεπίδρασης μεταξύ του σώματος και της ψυχής.
Η ανακάλυψη της πλήρους μορφής του τελώνιου της Λάιρας, καθώς και η διαδικασία της ενηλικίωσης της ίδιας της ηρωίδας, είναι αλληλένδετες και προχωρούν μαζί σε όλη την τριλογία. Οι χαρακτήρες δεν αναζητούν μόνο την εξωτερική πραγματικότητα, αλλά και την αλήθεια του εαυτού τους, την οποία ανακαλύπτουν μέσα από αυτή τη βαθιά ψυχική και σωματική σύνδεση με το τελώνιο τους.

Ο Κόσμος της Τριλογίας: Μια Πολυδιάστατη Δημιουργία
Τα βιβλία του Πούλμαν δεν περιορίζονται μόνο στην εξαιρετική φαντασία και τους μαγικούς κόσμους. Ταυτόχρονα, θίγουν σοβαρά κοινωνικά και φιλοσοφικά θέματα, όπως την εξουσία, την ελευθερία της βούλησης, την πίστη, την αγάπη και τη θυσία. Οι χαρακτήρες του, αν και φανταστικοί, αντιμετωπίζουν τα ίδια υπαρξιακά ερωτήματα που θέτουμε και εμείς στην καθημερινότητά μας, κάνοντάς τους πιο κοντινούς και ανθρώπινους παρά ποτέ.
Η Θεματική και η Εξέλιξη της Λάιρα
Η Λάιρα, ως κεντρική ηρωίδα, είναι η κινητήρια δύναμη της σειράς. Από την αρχή του “Αστεριού του Βορά” μέχρι και την κορύφωση του “Κεχριμπαρένιου Τηλεσκοπίου”, η Λάιρα περνά από μία διαρκή διαδικασία ανάπτυξης και ανακάλυψης. Στην αρχή της σειράς, είναι ένα παιδί που αναζητά την αλήθεια, και στη συνέχεια γίνεται ηγέτης, αποφασισμένη να ακολουθήσει την αλήθεια με κάθε τίμημα.
Τα τελώνια (που συχνά αποκαλούνται “δαίμονες”) είναι η ψυχή των ανθρώπων και με την έννοια αυτή λειτουργούν ως καθρέφτες της προσωπικότητας και του ψυχισμού τους. Είναι πιστοί σύντροφοι που αντανακλούν την εσωτερική κατάσταση του ανθρώπου τους. Μέσα από τη σχέση της Λάιρα με το δικό της τελώνιο, τον Πάν (που εμφανίζεται ως μικρό αρκουδάκι), οι αναγνώστες έρχονται σε επαφή με τα βαθύτερα συναισθήματα και τις επιθυμίες του ανθρώπινου ψυχισμού.
Ο Ρόλος της Πολιτικής και της Θρησκείας
Το “Αστέρι του Βορά” εισάγει τον αναγνώστη σε έναν κόσμο όπου η Εκκλησία και η Πολιτεία συνδέονται άρρηκτα και ασκούν έλεγχο πάνω στις ζωές των ανθρώπων. Η σειρά χρησιμοποιεί τη φαντασία για να αναδείξει τη σύγκρουση ανάμεσα στην εξουσία και την προσωπική ελευθερία, με τον Πούλμαν να κάνει εμφανείς τις κοινωνικές και πολιτικές του κριτικές.
Το έργο δεν αποφεύγει τη συζήτηση γύρω από την πίστη, την αντίσταση στις εξουσίες και την ανάγκη για ελευθερία. Η Σκιά της Κόλασης και ο έλεγχος των ανθρώπινων ψυχών μέσω της θρησκευτικής εξουσίας είναι από τα κύρια μοτίβα που διαπερνούν τα βιβλία.
Η Επιρροή και η Πολιτιστική Κληρονομιά της Τριλογίας
Η σειρά του Φίλιπ Πούλμαν έχει προκαλέσει σημαντικό αντίκτυπο στο χώρο της φανταστικής λογοτεχνίας, αλλά και στην ευρύτερη πολιτιστική σκηνή. Η τριλογία του Κόσμου του Πούλμαν έχει επηρεάσει πολλές γενιές αναγνωστών και έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις γύρω από τη φύση του θεού, της πίστης και της εξουσίας.
Αναμφισβήτητα, η τριλογία αυτή κατατάσσεται στα πιο σπουδαία έργα σύγχρονης φαντασίας και διατηρεί τη θέση της ανάμεσα στα αριστουργήματα της λογοτεχνίας του 20ού αιώνα.

Επικαιρότητα
Έκτακτη σύσκεψη στην Ανάβυσσο για την πυρκαγιά
Πηγή ertnews.gr
09/09/20 18:15
ΣύνταξηΜπέττυ Σαβούρδου

Έκτακτη σύσκεψη του συντονιστικού Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής συγκάλεσε ο αντιπεριφερειάρχης Ανατολικής Αττικής Θανάσης Αυγερινός, εξαιτίας της πολύ δύσκολης και κρίσιμης κατάστασης στο μέτωπο της πυρκαγιάς που έχει ξεσπάσει στην ευρύτερη περιοχή των Καλυβίων.
Η σύσκεψη πραγματοποιείται στο δημοτικό κατάστημα Αναβύσσου και εκτός από τα αρμόδια όργανα της Πυροσβεστικής και της Περιφέρειας, μετέχουν ο δήμαρχος Σαρωνικού Πέτρος Φιλίππου, αλλά και ο δήμαρχος Λευρεωτικής Δημήτρης Λουκάς, καθώς με τη σφοδρότητα των ανέμων η πυρκαγιά μπορεί να εισέλθει και να απειλήσει περιοχές και του δικού του δήμου.
Η κινητοποίηση των δυνάμεων είναι πολύ μεγάλη, ο κ. Φιλίππου έχει ήδη ζητήσει να κηρυχθεί ο δήμος Σαρωνικού σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και πλέον αναμένεται να δοθούν οι περαιτέρω κατευθύνσεις.
Στην περιοχή επιχειρούν πολύ ισχυρές της πυροσβεστικής σε απόλυτο συντονισμό με τις δυνάμεις της Αυτοδιοίκησης, δήλωσε ο υπουργός Εσωτερικών Τ. Θεοδωρικάκος, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για την κατάσταση στη Μόρια. Από αύριο θα υπάρξει η όποια απαραίτητη συνδρομή των πολιτών, πρόσθεσε.
Επικαιρότητα
Ακραία κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή: Εκατοντάδες πύραυλοι από το Ιράν – Νέες ισραηλινές επιθέσεις
πηγή ΕΡΤ
13/06/25 22:10
Ενημέρωση 25 λεπτά πριν
ΣύνταξηΣυντακτική Ομάδα

(AP Photo/Leo Correa)
Ξεκίνησαν τα αντίποινα του Ιράν. Εκατόν πενήντα βαλλιστικοί πύραυλοι εκτοξεύτηκαν από το Ισφαχάν, σύμφωνα με το ιρανικό κρατικό πρακτορείο IRNA. Ο ισραηλινός στρατός έκανε λόγο για «δεκάδες» ιρανικούς βαλλιστικούς πυραύλους που κατευθύνονται στο ισραηλινό έδαφος.
Καπνοί υψώνονται πάνω από το Τελ Αβίβ, ενώ οι σειρήνες ηχούν στην Ιερουσαλήμ και σε άλλες μεγάλες πόλεις.
Ο ανώτατος θρησκευτικός ηγέτης του Ιράν Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ είπε ότι τα πλήγματα θα είναι πολύ βαριά για το Ισραήλ καθώς ήταν εκείνο που ξεκίνησε τον πόλεμο.
Το ιρανικό πρακτορείο IRNA επιβεβαίωσε λίγο αργότερα ότι ακολούθησε δεύτερο και τρίτο κύμα πυραύλων.
https://www.ert.gr/webtv/live-uni/vod/dt-uni-vod.php?f=2025/tv/202506/20250613-MESH-ANATOLH-NEO.mp4&bgimg=https://www.ert.gr/themata/photos/2025/06/20250613-MESH-ANATOLH-NEO.jpg
Δείτε περισσότερα στο ertflix.gr | Ακούστε περισσότερα στο ertecho.gr
Σύμφωνα με το πρακτορείο IRNA, καταρρίφθηκαν δύο ισραηλινά μαχητικά. Δεν διευκρινίστηκε ωστόσο σε ποια περιοχή έγινε αυτό. H κρατική τηλεόραση του Ιράν μετέδωσε ότι καταρρίφθηκε «τουλάχιστον ένα» μαχητικό και ότι ο πιλότος του έχει τεθεί υπό κράτηση.
Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες κάνουν λογο για εφτά πυραύλους που βρήκαν στόχο στο κεντρικό Ισραήλ. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της υπηρεσίας Μαγκέν Νταβίντ Αντόμ, το ισραηλινό αντίστοιχο του Ερυθρού Σταυρού, από τις προηγούμενες επιθέσεις τραυματίστηκαν επτά άνθρωποι στο κεντρικό Ισραήλ. Ισραηλινά μέσα αναφέρουν ότι κτήρια και υποδομές έχουν υποστεί ζημιές.
Η ισραηλινή πυροσβεστική υπηρεσία ανέφερε ότι οι ομάδες της επενέβησαν σε πολλά «σημαντικά» συμβάντα απόψε το βράδυ, μετά την ιρανική πυραυλική επίθεση. Το κυριότερο από αυτά ήταν η διάσωση ανθρώπων που είχαν παγιδευτεί σε έναν ουρανοξύστη.

«Οι πυροσβέστες επενέβησαν σε πολλά σημαντικά συμβάντα, ιδίως στην περιοχή του Νταν», γύρω από το Τελ Αβίβ. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, στον ουρανοξύστη επενέβησαν για να σώσουν κάποιους ανθρώπους που είχαν παγιδευτεί και για να σβήσουν μια πυρκαγιά. Επίσης, επενέβησαν σε δύο άλλα σημεία όπου είχαν προκληθεί ζημιές.
-
Τουρισμός2 μήνες ago
🏡 Ποιότητα Ζωής & Τουρισμός: Γιατί το Αφάντου μπορεί να γίνει πρότυπο
-
Πολιτισμός2 μήνες ago
Στολίστηκε με ευλάβεια ο Επιτάφιος του Αφάντου.
-
Επικαιρότητα & Πολιτισμός2 μήνες ago
Ηχορύπανση και ταχύτητα!
-
Επικαιρότητα & Πολιτισμός1 μήνα ago
🚨 Απόπειρα διάρρηξης στα Αφάντου – Ένοπλος μεταξύ των δραστών
-
Χιούμορ2 μήνες ago
Το Μυστήριο του χαμένου καπαμά ! (χρονογράφημα)
-
Χιούμορ2 μήνες ago
🦇 Οι τρεις νυχτερίδες και το ρολόι του χωριού
-
Επικαιρότητα & Πολιτισμός2 μήνες ago
Ο κινεζικός γίγαντας που έρχεται να ενισχύσει την αεροπυρόσβεση παγκοσμίως
-
Τέχνες1 μήνα ago
Του Κάου το πουκάμισο-Αφαντενό παραμύθι